کمبود ویتامین دی و چاقی | تاثیر ویتامین دی بر چاقی | لاغری با ویتامین دی

بالاخره کمبود ویتامین دی باعث چاقی میشه یا لاغری؟

کمبود ویتامین دی مستقیما بر کاهش وزن تاثیری نداشته و بیشتر موجب افسردگی و یا بروز پوکی استخوان می شود. در ادامه از تاثیرات کمبود این ویتامین بر بدن بیشتر می خوانید.

11
ویکی گردی:

ویتامین دی یکی از ضروری ترین انواع ویتامین ها می باشد که کمبود آن با علائمی مانند یبوست، پوسیدگی دندان، دردهای عضلانی و ریزش مو دارد. اما از علائمی که نشانه کمبود ویتامین دی است و نظر اکثر افراد بر آن می باشد؛ چاقی و اضافه وزن است. در این مطلب اینفوگیاهی از تاثیرات ویتامین دی و یا کمبود آن بر کاهش یا افزایش وزن توضیح می دهد.

ویتامین دی چاق کننده است؟

این سوال و سوالاتی نظیر آیا قرص ویتامین دی چاق می‌کند؟ بسیار پرسیده می‌شود. پاسخ قطعی و صریح به اینگونه سوالات خیر است؛ اما حتما نیاز به توضیح دارد. باید بدانید که کمبود ویتامین D در افزایش چاقی نقش دارد. دریافت کافی این ویتامین می‌تواند به کاهش وزن، کاهش چربی‌های بدن و بهبود سلامت متابولیک کمک کند. کمبود ویتامین دی در بدن زمینه ابتلا به خستگی، افسردگی، پیری زودرس و پوکی استخوان را به راحتی فراهم می‌کند.

افراد مبتلا به این عوارض معمولا با اشتهای بیشتر، حجم بیشتری از غذا را می‌خورند و در نتیجه چاق می‌شوند. همچنین خستگی مفرط و خواب آلودگی ناشی از کمبود ویتامین دی باعث می‌شود که افراد برای خوردن خوراکی‌های پر کالری وسوسه شوند. از همین جهت بیشتر از سایرین به سراغ خوردن فست فودها، شیرینی‌ها و نوشیدنی‌های انرژی زا می‌روند.

این در حالی است که ویتامین دی مانند سایر ویتامین‌ها در سوخت و ساز و چربی سوزی نقش مهمی دارد. کمبود یا نبود ویتامین دی میزان چربی سوزی در بدن را کاهش می‌دهند و منجر به افزایش وزن می‌شود.

همچنین کمبود ویتامین دی و چاقی به دلیل اختلال در تولید هورمون پاراتیروئید و افزایش کلسترول با هم مرتبط هستند؛ اما در صورت تامین ویتامین دی در بدن به میزان لازم، فرد از عوارض کمبود ویتامین دی و چاقی رنج نخواهد برد.

نکته جالب و قابل تامل در مورد کمبود ویتامین دی در بدن و تاثیر آن در چاقی این است که بیشترین چاقی ناشی از کمبود یا نبود ویتامین دی در بدن در ناحیه شکم ظاهر می‌شود. با این توضیح که در مردان کمبود ویتامین دی با چربی اطراف شکم و کلیه در ارتباط است و در خانم‌ها کمبود ویتامین دی بیشتر به افزایش چربی دور شکم منجر می‌شود.به‌طورکلی وجود مقدار کافی از ویتامین D در خون باعث کندی ذخیره چربی توسط سلول‌ها می‌شود، اما درصورتی‌که مقدار ویتامین D کم باشد، سطح هورمون پاراتیروئید و کلسترول افزایش پیدا کرده و در نتیجه چربی‌ها در بدن ذخیره می‌شوند.

ارتباط لاغری با ویتامین دی چیست؟

لاغری با ویتامین دی ارتباط مستقیم دارد. تا جایی که کاهش یا افزایش این ویتامین در بدن موجب تغییرات وزن و چربی سوزی می‌شود. بنابراین لاغری با قرص ویتامین دی امکانپذیر است، زیرا کمبود ویتامین دی در چاقی تاثیر دارد. دریافت کافی ویتامین دی (نه بیش از اندازه) باعث می‌شود هورمون‌ها در سطح طبیعی و مناسب بوده و به کاهش وزن یا کاهش چربی‌های بدن کمک کند.

ویتامین D و گیرنده‌های آن، در سیگنال‌دهی انسولین نقش دارند. ارتباط ویتامین D و لاغری در حقیقت از ارتباط این ویتامین و انسولین ناشی می‌شود.

کمبود ویتامین D، سیگنال‌دهی سالم انسولین را مختل می‌کند. سطوح پایین این ویتامین، با خطر بالاتر دیابت، از جمله دیابت بارداری مرتبط است. حتی در افرادی که دیابت ندارند، کسانی که کمترین سطح ویتامین D را دارند، بالاترین خطر مقاومت به انسولین و ابتلا به دیابت یا افزایش وزن را دارند. کاملا واضح است که ویتامین D و لاغری به خوبی توسط انسولین با هم مرتبط هستند.

به طور کلی ویتامین دی و لاغری ارتباط مستقیم با هم دارند و موجب کاهش وزن و تناسب اندام می‌شود.

کمبود ویتامین D و علائم آن

  •     احساس ضعف و خستگی مفرط

  •     دردهای عضلانی

  •     درد کمر و مفاصل لگن

  •     یبوست

  •     تهوع

  •     ریزش مو

  •     پوسیدگی دندان

  •     بروز بیماری‌های عفونی

  •     طولانی‌شدن التیام و ترمیم زخم‌ها

 

منبع: اینفوگیاهی
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

ارسال نظر