معرفی تالاب‌ های گلستان

تالاب‌ های بکر گلستان؛ بهشتی برای طبیعت‌ گردان در ماه آخر تابستان

معمولا طبیعتگردان به دنبال مکان‌های بکر و ناب هستند، که یکی از این مناطق تالاب‌ های گلستان است.

تالاب_های گلستان
ویکی گردی:

 تالاب‌ های گلستان در اوج زیبایی و آرامش روی خاک‌های این استان نشسته‌اند و گردشگران زیادی را به سمت خود روانه می‌کنند. در قلب ترکمن صحرا تالاب‌های زیادی در حال جز و مد اند. در این مطلب از راهنمای سیر و سفر سعی داریم تالاب‌ های گلستان را به شما معرفی کنیم تا به وقت سفر از آن دیدن کنید و لذت ببرید.

تالاب آلاگل

رگ‌های تالاب آلاگل با آب‌های رود سامان و شورجه پر می‌شود. این تالاب در قلب شوره‌زارهای بزرگ ترکمن‌صحرا قرار دارد در نتیجه یک دریاچه آب شور است. تالاب آلاگل را نی‌زارها و درختچه‌های گز در بر گرفته‌اند. کف آب را جلبک‌های سبز رنگ فرش کرده‌اند. مسافران این تالاب که در فصل‌های مشخص خانه‌ای در این تالاب می‌سازند؛ قوها، فلامینگوها، اردک‌ها، پرستوهای دریایی‌ هستند.

تالاب آلاگل

در دل آب‌های تالاب آلاگل ماهی‌های شورزی سفید و کپور پرورش داده می‌شود پس اگر به ماهیگیری علاقه‌مند هستید این تالاب جای خوبی برای شماست. دیدن پرنده‌های خانه به دوش از جادوهای منحصر به فرد این تالاب است. اگر به قایق‌سواری علاقه‌مند هستید، تالاب آلاگل یکی از بهترین انتخاب‌ها در سفر به گلستان است.

برای رفتن به تالاب آلاگل باید به گلستان، در فاصله 60 کیلومتری گنبد کاووس بروید.

تالاب آلماگل

تالاب آلماگل که به معنی دریاچه سیب است یکی دیگر از مناطق گردشگری استان گلستان است. تالاب آلماگل نیز از آب‌های رود سامان و شورجه تغذیه می‌کند، رود اترک نیز در پر کردن این تالاب نقش دارد. تالاب آلماگل هم یک دریاچه شور است. این تالاب در نزدیکی مرز ایران و ترکمنستان واقع شده. آلاله آبی از گیاهانی است که می‌توانید از تماشا آن درحال محصور کردن تالاب لذت ببرید. با قایق‌های پدالی در این تالاب قایق‌سواری کنید و به دل زیبایی قدم بگذارید. بدون شک در ماه شهریور درختانی که از دل آب سر در آورده‌اند شما را به وجد می‌آورند.

تالاب آلماگل

البته شنا در این تالاب ممنوع است پس لطفا جان خود را به خطر نندازید اما ماهیگیری لذتی است که صبر شما را می‌سنجد پس آن را در تالاب آلماگل امتحان کنید. ضمنا پرندگان مهاجر این تالاب را نقطه‌ای امن برای خود دیده‌اند و حدود 36نوع از آن‌ها در این تالاب تخم گذاری کرده‌اند و جوجه‌های آن‌ها اولین پرواز خود را در بالای آب‌های آلماگل تجربه می‌کنند. پس از دیدن آن‌ها لذت ببرید.

برای رفتن به تالاب آلماگل باید به استان گلستان، ۵۵ کیلومتری شمال گنبد کاووس و در ضلع شمالی جاده گرگان به اینچه برون بروید.

تالاب آجی‌گل

در جنوب تالاب آلماگل یک تالاب دیگر سطح زمین را پوشانده است که به آن آجی‌گل می‌گویند که بین دو تالاب آلاگل و آلماگل قرار دارد. در نزدیکی این تالاب‌ها روستای زیبایی به نام تنگلی قرار دارد پس اگر به گلستان برای دیدن تالاب‌هایش رفتید می‌توانید در این روستا اقامت کنید. بخش شرقی این تالاب نسبت به بخش غربی آن عمیق‌تر است پس آب تنی را فراموش کنید. به تالاب آجی‌گل برای زنده ماندن رودخانه اترک کمک می‌کند و آب این تالاب هم شور است. همچنان ماهیگیری از تفریحاتی است که در این تالاب می‌توانید انجام بدهید.

تالاب آجی_گل

در تالاب آجی‌گل هشت نوع ماهی شناسایی شده‌ است که از جمله آن‌ها می‌توان به سیاه ماهی و آلبرنوس اشاره کرد. آجی‌گل در زبان زیبای ترکمنی به معنای دریاچه تلخ است. از جمله تفریح‌های دیگری که در این تالاب می‌توانید داشته باشید دیدن پرندگان و عکاسی از آن‌ها است. فلامینگوها با پاهای بلند، غاز پیشانی سفید، قوهای بزرگ، پرستوهای درحال کوچ از جمله پرندگانی هستند که می‌توانید زیبایی آن‌ها ستایش کنید.

برای رفتن به تالاب آجی‌گل باید به گلستان، شمال گنبد کاووس، جنوب روستای تنگلی بروید.

تالاب گمیشان

یکی از تالاب‌های مورد علاقه پرندگان مهاجر تالاب گمیشان است. این تالاب ذخیرگاه ژنتیکی مهمی به حساب می‌آید. به طور معمول می‌توان 100نوع پرنده نادر را در تالاب گمیشان تماشا کرد پس ای کسانی که به پرنده‌نگری علاقه دارید تالاب گمیشان را از دست ندهید. این تالاب به‌دلیل انباشت شن در اثر برخورد امواج با نوار ساحلی و ورود آب دریای خزر به آن شکل گرفته است. فصل پاییز و زمستان (از آبان‌ماه تا اواخر اسفندماه) می‌تواند بهترین زمان بازدید از تالاب گمیشان باشد؛ چراکه در این بازه زمانی می‌توانید نظاره‌گر منظره زیبا و تماشایی پرندگان مهاجر باشید.

تالاب گمیشان

اگر قصد اقامت در نزدیکی تالاب را دارید می‌توانید در اقامتگاه‌های بومگردی شهر گمیشان مثل اقامتگاه بومگردی اسحاق و اقامتگاه بومگردی شیرمحمدی در گمیش تپه و در فضایی سنتی و محلی پذیرایی شوید. درکنار بازدید از تالاب گمیشان از گلفشان نفتلیجه یا تالاب صورتی گمیشان دیدن کنید. این گلفشان پدیده‌ای طبیعی و زمین‌شناسی محسوب می‌شود که از دهانه‌های آتش‌فشانی ساخته شده است.

به‌دلیل وجود فشار بخار آب زیر گلفشان، از دهانه‌ها گل و لجن به‌همراه گاز بیرون می‌زند. گلفشان گمیشان به دلیل وجود برخی از مواد معدنی در برخی اوقات به رنگ صورت خوش رنگی در می‌آید. این گلفشان خاصیت درمانی هم دارد و در درمان بیماری‌های مفاصل و ستون فقرات مکفید است پس اگر از درد ستون فقرات یا مفاصل رنج می‌برید این گلفشان برای تیمار کردنتان در انتظار شما است.

برای رفتن به تالاب گمیشان باید به گلستان، بندر ترکمن، روستا گمیش تپه بروید.

 

منبع: راهنماتو
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر