معرفی پارک جنگلی سیاهداران | عکس های پارک جنگلی سیاهداران

پارک جنگلی سیاهداران گیلان؛ کمربند قبای سبز شمال

اگر می‌دانید پارک جنگلی سیاهداران کجاست و به آن سفر کرده‌اید،‌ متوجه هستید چه می‌گویم و چرا از نگین روی لباس صحبت می‌کنم. اگر هم هنوز به این جنگل نرفته‌اید، با ما همراه باشید.

289998_692899--پارک-جنگلی-سیاهداران
ویکی گردی:

در این مقاله راهنمای سفر به پارک جنگلی سیاهداران را ارائه می‌دهم. بررسی می‌کنم پارک جنگلی سیاهداران از چه زمانی پذیرای مسافران بوده، چه جاذبه‌هایی دارد و چطور اوقات فراغت مسافران را پر می‌کند. در نهایت هم درباره مسیرهای دسترسی به پارک جنگلی سیاهداران صحبت می‌کنم.

نگاهی به پیشینه پارک جنگلی

پارک جنگلی سیاهداران یکی از بلندترین نقاط تالش است و به بام تالش اشراف دارد. کارشناسان هنوز نمی‌دانند جنگل‌های شمال ایران از چه زمانی به وجود آمده‌اند و قدمت چند ساله دارند؛ تنها اطلاعاتی که درباره طول عمر جنگل‌‌ها داریم این است که آن‌ها از ۳ تا ۵ میلیون سال قبل وجود داشته‌اند. در گذشته تراکم درختان به اندازه‌ای بود که انسان‌ها راهی به این جنگل نداشتند. در آن زمان جنگل سیاه جزو مخوف‌ترین جنگل‌های شمال کشور بود.

Siah-Daran-Forest-Park-in-Talash

متاسفانه یا خوشبختانه، به مرور زمان تراکم درخت‌های جنگل کم شد و افراد ییلاق نشین در این منطقه ساکن شدند و روستایی به نام سیاهداران را ساختند. به مرور زمان شهرداری و مردم این جنگل را به یک جاذبه گردشگری تبدیل کردند و امکانات مختلفی را به آن اضافه کردند. اکنون گردشگران علاوه بر طبیعت‌گردی و کوهنوردی، می‌توانند از تفریحات متنوعی که در این پارک وجود دارد، استفاده کنند.

-2147483648_-211832

چرا به این جنگل سیاهداران می‌گویند؟

سیاهدار در لغت دو معنی دارد. گروهی از کارشناسان می‌گویند این واژه همان سپاهدار بوده که اکنون به آن سپهدار می‌گوییم. گروهی از کارشناسان زبان و ادب فارسی هم بر این باورند که سیاه داران خدمتگزاران خاصی بوده‌اند که لباس رسمی آن‌ها به رنگ مشکی بوده و به همین دلیل به آن‌ها سیاهداران می‌گفتند. البته در بعضی از کتاب‌های فارسی، سیاهدار به معنی فردی که سیاه پوشیده به کار رفته و لزوما به آن دسته از خدمتگزاران اشاره نمی‌کند.

011-3

نام جنگل سیاهداران هم از همین سیاهپوشی می‌آید. در این جنگل درختان سر به فلک‌کشیده‌ای وجود دارند که اکثر آن‌ها را درختان بلوط تشکیل می‌دهند. این درختان سایه سنگینی بر زمین انداخته‌اند و اجازه نمی‌دهند نور خورشید به زمین برسد.

bench-sofa-3

همین موضوع باعث شده جنگل حتی در ساعات میانی روز هم نسبتا تاریک باشد. به همین دلیل به آن جنگل سیاه می‌گویند. البته از زمانی که ییلاق نشینان گیلان این منطقه از تالش را برای سکونت انتخاب کرده‌اند، جنگل به نام «سیاهداران» شناخته می‌شود.

آب و هوای پارک جنگلی سیاهداران در چهارفصل سال

آب و هوای شهرهای شمالی که جنگل دارند، تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد. با وجود اینکه تراکم درخت‌های جنگل سیاهداران کم‌تر شده است، اما هنوز هم تعداد درخت‌ها به اندازه‌ای است که سایه‌بان زمین باشند. هوای این جنگل، حتی در گرم‌ترین روزهای سال هم خنک است.

bench-sofa-2

البته شرجی بودن تابستان گاهی اوقات راه رفتن و نفس کشیدن را برای افرادی که به این هوا عادت ندارند، سخت‌تر می‌کند. شرجی بودن و گرمای هوای شمال در اواسط خرداد تا اوایل شهریور، تعداد مسافران را کاهش می‌دهد.

14000804000194_Test_PhotoN

منبع: علی بابا
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر