معرفی آبشار هریجان | هریجان جاده چالوس

دیگه نرو شمال! برو «هریجان»!! | هریجان؛ مرواریدی در دل جنگل‌‌ های چالوس

تو این بخش از جاذبه های سایت گردشگری میخوان روستا و ابشار هریجان رو بهتون معرفی کنم که بهترین لوکیشن چالوس هست.

آبشار هریجان
ویکی گردی:

در جاده چالوس جایی معروف به گردنه هزار چم روستایی بکر و زیبا، به نام هریجان قرار گرفته است. روستای زیبای هریجان  متعلق به استان مازندران، شهرستان چالوس و بخش کلاردشت است. در گذشته جمعیت زیادی در این روستا زندگی می‌کردند، اما متاسفانه با رواج زندگی شهرنشینی بسیاری از ساکنان این خطه سرسبز به شهر مهاجرت کردند و در حال حاضر تعداد انگشت‌شماری از ریش‌سفیدان در روستا باقی مانده‌اند. از این‌رو آرامش و سکوتی وصف‌ناپذیر در روستای هریجان حکم‌فرماست.

در همسایگی روستا آبشاری خروشان بر فراز کوه‌های عظیم و تخته‌سنگ‌های استوار دیده می‌شود که به‌علت نزدیکی این جاذبه به روستای هریجان آن را آبشار هریجان نامیده‌اند. آبشار هریجان در منطقه‌ای حفاظت شده قرار گرفته است. به‌همین دلیل در این منطقه اجازه شکار یا چرای دام وجود ندارد. برای دسترسی به آبشار هم باید از روستای هریجان بگذرید و پس از عبور علفزارها و زمین‌های پوشیده از گل‌های وحشی در فاصله‌ای نه‌چندان دور به این آبشار زیبا خواهید رسید.

آبشار هریجان

همان‌طور که می‌دانیم، آبشار هریجان در جاده چالوس واقع شده است. پس جزء مناطق معتدل و مرطوب محسوب می‌شود و طبیعت چهار فصل این خطه زیبا از کشورمان می‌تواند تجربیات جدید و جذابی را برای گردشگران به‌همراه داشته باشد. گردشگران با سفر به این آبشار زیبا در فصل بهار از تماشای مناظر سرسبز و پرشکوفه لذت می‌برند و آبشار را در پرآب‌ترین حالت ممکن نظاره‌گر هستند.

در فصل تابستان، با طبیعتی سرسبز و هوایی شرجی مواجه‌اند. البته در این فصل، آب آبشار به‌دلیل کاهش میزان بارندگی کمتر از دیگر فصول سال است. در فصل پاییز، آبشار در میان رنگ‌های زرد، قرمز و نارنجی غوطه‌ور است و جلوه بسیار زیبایی به‌خود گرفته است، اما در پاییز باید منتظر باران‌های بی‌وقفه، جاده‌ای لغزنده و هوایی سرد باشید.

آبشار هریجان

در فصل زمستان با این‌که آب آبشار زیاد است و طبیعتی پوشیده از برف پیش‌رو دارید، اما در بیشتر مواقع جاده به دلیل بارش زیاد برف و خطر ریزش کوه مسدود شده و امکان دسترسی به آبشار سخت است.

مسیر دسترسی به آبشار هریجان

برای دسترسی به این آبشار زیبا که هم‌چون گنجینه‌ای ارزشمند در دل پیچ‌وخم‌های جاده چالوس پنهان شده است، مسیری پر فرازونشیب در پیش دارید. به قول جناب سعدی تا رنج تحمل نکنی، گنج نبینی! زیرا باید از جاده‌ای پر پیچ‌وخم عبور کنید، در مسیری شیب‌دار حرکت کنید و بخشی از مسیر را با پای پیاده طی کنید.

حال برای رسیدن به آبشار هریجان باید ابتدا وارد جاده چالوس ‌شوید. حدود 4 کیلومتر جلوتر از سیاه‌بیشه باید از پیچ راست جاده به سمت روستای هریجان خارج شوید. این فرعی که خاکی و پرشیب است تا روستای هریجان حدود 5 کیلومتر فاصله دارد و باید حدود 15 دقیقه رانندگی کرد تا به روستای هریجان رسید. اگر با پای پیاده عازم این مسیر 5 کیلومتری هستید، باید گفت مسیری سربالایی با شیب تند پیش‌رو دارید که حدود یک ساعت و نیم زمان می‌برد.

آبشار هریجان

برای دسترسی به آبشار باید به غرب روستا رفت، پس این جاده خاکی را حدود 300 تا 400 متر به داخل روستا ادامه دهید تا به جاده‌ای فرعی در کنار پرچین‌های سنگی در سمت چپ برسید. بعد از ورود به جاده و یک ربع پیاده‌روی آبشار باریک هریجان پیش‌روی‌تان ظاهر می‌شود. اگر قصد رسیدن به تاج آبشار را دارید، باید ارتفاعی 9 متری را حدود نیم ساعت کوهنوردی کنید. در صورت خسته شدن از پیاده‌روی می‌توانید قبل از سنگلاخی شدن جاده در فضای علفزاری که سمت راست مسیر قرار گرفته است، اندکی استراحت کنید.

به این نکته توجه داشته باشید، پشت تاج آبشار منطقه حفاظت شده است و خطر حمله حیوانات وحشی وجود دارد. در این منطقه حفاظت شده جانورانی مانند کل و بز، خرس، تیهو و کبک زندگی می‌کنند که شکار آن‌ها ممنوع است و آزادانه جولان می‌دهند. ناگفته نماند، برای ورود به این منطقه و صعود به ارتفاعات اطراف روستای هریجان باید مجوز محیط‌زیست داشته باشید.

آبشار هریجان

بهترین زمان سفر به آبشار هریجان

فصل بهار به‌خصوص ماه اردیبهشت که با رویش گل‌های فصلی همراه است، بهترین زمان سفر به آبشار هریجان است. در این فصل نه از رطوبت هوای تابستان خبری هست و نه از سرمای هوای پاییز و زمستان! درختان مملو از شکوفه می‌شوند، گل‌های وحشی زمین را فرش کرده‌اند و صدای خوش پرندگان از گوشه‌وکنار شنیده می‌شود. باران‌های گاه و بی‌گاه هم حس شادابی و طراوت را در وجودمان زنده می‌کند. به لطف این بارندگی‌ها، میزان آب آبشار در فصل بهار به اوج خود می‌رسد. علاوه بر اردبیهشت ماه، فصل تابستان نیز فرصت مناسبی برای گشت‌وگذار در این آبشار دلفریب است.

منبع: اتاقک
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

آخرین اخبار

ارسال نظر