خوراکی های شادی آور | لیست خوراکی های شادی آور

این خوراکی ها رو بخوری خود به خود شاد میشی!

خوراکی هایی که در این مطلب معرفی می‌کنیم با کمک به ترشح مادۀ شادی‌آور سروتونین در مغز، بهترین انتخاب برای بهتر کردن خلق و خو هستند.

خوراکی های شادی آور
ویکی گردی:

خوراکی های شادی آور، مواد مغذی مانند پروتئین، تریپتوفان، امگا 3 و ویتامین B12 را فراهم می کند که با سلامت روان عمومی مرتبط است. غذا‌هایی که می‌خوریم به طور مستقیم بر خلق و خوی ما اثر می‌گذارند. خوراکی های با آنتی اکسیدان بالا و کربوهیدرات های پیچیده از بهترین خوراکی های شادی آور تقویت کننده خلق و خو هستند. در ادامه با معرفی خوراکی های شادی آور همراه ما باشید.

 

 

لیست غذاهایی که شما را خوشحال می کند

خوراکی

1. شکلات تلخ

شکلات تلخ واقعی (یا کاکائو) مملو از آنتی اکسیدان هایی است که با آسیب رادیکال های آزاد مبارزه می کند، که اگر کنترل نشود می تواند به مغز آسیب برساند.

همچنین شکلات  به لطف وجود ترکیباتی مانند تئوبرومین و فنیل اتیلامین که به نوعی به عنوان “ضدافسردگی طبیعی” عمل می کنند و تریپتوفان که به مغز در ساخت سروتونین کمک می کند، می تواند تقریباً فوراً خلق و خوی شما را بهبود بخشد.

2. سالمون و سایر ماهی های روغنی

ماهی های روغنی مانند  ماهی آزاد صید شده وحشی ، ساردین و آنچوی بهترین منابع غذایی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که می توانند خلق و خوی شما را بهبود بخشند و با التهاب و افسردگی مبارزه کنند.

ماهی همچنین دارای پروتئین بسیار بالایی است که از اسیدهای آمینه تشکیل شده است که بدن شما از آن برای ایجاد انتقال دهنده های عصبی (مواد شیمیایی که به سلول های مغز اجازه ارتباط برقرار می کند) استفاده می کند. غذاهای پروتئینی به طور مثبت بر خلق و خو و انرژی شما تأثیر می گذارند. ناگفته نماند که غذاهای پروتئینی سیر کننده هستند و می توانند از گرسنگی که با نوسانات خلقی مرتبط است، جلوگیری کنند.

3. بلغور جو دوسر و سایر غلات کامل

غلات کامل مانند جو، کینوا، گندم سیاه و غیره سرشار از فیبر، مواد معدنی و حتی برخی پروتئین های گیاهی هستند. آنها از سلامت روده حمایت می کنند، زیرا میکروب های پروبیوتیک سالمی را تغذیه می کنند که در تنظیم التهاب و تولید هورمون نقش دارند.

به علاوه، وعده های غذایی حاوی کربوهیدرات به سنتز سروتونین کمک می کند.

4.  قهوه

قهوه

دانه قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در سراسر جهان است که بیشتر به دلیل محتوای کافئین موجود در آن است که انرژی زا است و به افزایش انگیزه و تمرکز معروف است. قهوه همچنین سرشار از آنتی اکسیدان است و مصرف آن نیز با کاهش خطر افسردگی مرتبط است.

5. بوقلمون

در فرهنگ کشورهای دیگر، در مراسم عید پاک پذیرایی با بوقلمون یکی از رسوم قدیمی است.  بوقلمون اساساً سرشار از تریپتوفان است که به عنوان پیش ساز هورمون سزوتونین محسوب میشود.

6. تخم مرغ

تخم مرغ ، به ویژه زرده، یکی از بهترین منابع ترکیبی به نام کولین است که به تقویت عملکرد مغز از جمله کمک به یادگیری و حافظه کمک می کند. همچنین تخم مرغ پروتئین و ویتامین B12 را تامین می کند که برای حفظ انرژی لازم است.

پروتئین موجود در تخم مرغ می تواند به میزان قابل توجهی سطح تریپتوفان را در پلاسمای خون شما افزایش دهد

7. بذر کتان

بذر کتان

همانطور که در بالا ذکر شد، سلامت روده و مصرف بیشتر چربی های سالم هر دو با اثرات مثبت بر خلق و خوی افراد مرتبط هستند. این توضیح می دهد که چرا دانه های کتان به عنوان یک غذای شاد در نظر گرفته می شوند، زیرا سرشار از امگا 3 معروف به اسید آلفا لینولنیک (ALA)هستند.

8. گردو

گردو با داشتن امگا 3 های گیاهی، ویتامین E و سایر آنتی اکسیدان ها، به علاوه بسیاری از مواد معدنی، از جمله غذاهایی است که به طور گسترده برای سلامت مغز و عملکرد شناختی توصیه می شود. افرادی که به طور منظم گردو را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی ضد التهابی خود مصرف می‌کنند، از افزایش محافظت در برابر ابتلا به افسردگی بهره می‌برند.

9. موز

موز منبع خوبی از کربوهیدرات ها و الکترولیت ها است که به تامین انرژی مغز و بدن کمک می کند، همچنین تریپتوفان، اسید آمینه ای است که نشان داده شده است که خواص آرام بخشی دارد زیرا باعث افزایش ترشح سروتونین می شود.

10. توت ها

توت

توت ها سرشار از ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان ها هستند که از مغز در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کنند. به علاوه آنها مواد مغذی دیگری را نیز فراهم می کنند که برای فرآیندهای شناختی مهم هستند، از جمله مس و فولات.

منبع: سلامت مغز دانا
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

ارسال نظر